Jak podpořit sociální interakce u ročního dítěte: základ komunikace s okolím
Dobrá sociální interakce je klíčová pro zdravý vývoj vašeho dítěte. Pro roční dítě je komunikace s okolím nejdůležitější formou sociální interakce, na níž byste se měli soustředit.
Zde je několik způsobů, jak podpořit komunikaci u ročního dítěte:
- Bavit se s dítětem – Umožněte dítěti sdílet své myšlenky tím, že se s ním budete bavit a učit ho nová slova a fráze.
- Učit dítě gesta – Dítě se naučí gestikulovat a dát najevo své potřeby. Když se dítěti nedaří sdělit něco slovy, může použít gesta.
- Reagovat na dítě – Když dítě mluví nebo ukazuje na něco, snažte se na to reagovat a dávat mu najevo, že jste s ním.
- Hrát si s dítětem – Hrát si s dítětem je skvělým způsobem, jak podpořit jeho sociální schopnosti. Během hry se dítě učí spolupracovat a řešit problémy.
Vyžaduje to trochu trpělivosti, ale když se budete soustředit na tvorbu silného základu pro komunikaci, bude vaše dítě moci v budoucnosti vyjádřit své pocity a potřeby snáze.
Jak podpořit sociální interakce u ročního dítěte: základ komunikace s okolím
Zrození prvotního vztahu s dítětem
Při rození dítěte se rodí také nový vztah mezi dítětem a jeho rodiči. Je důležité si uvědomit, že tento vztah se nevytváří přes noc, ale vyvíjí se postupně. Hlavní základ vztahu s dítětem je komunikace.
Začíná to už od prvních dní – dříve než dítě začne mluvit a porozumět nám, máme se snažit s ním komunikovat. To znamená mluvit s dítětem a reagovat na jeho pláč a výrazy tváře.
Tip: Čtěte si o záznamech důležitých milníků vývoje dítěte.
Komunikace s dítětem
Komunikace a interakce jsou pro vývoj dítěte klíčové a důležité. Jak můžeme podpořit a rozvíjet tyto základy?
– Být dítěti na dosah: uchopit ho, políbit ho, objet, … to vše ovlivňuje vztahovost dítěte.
– Reagovat na dítě a jeho komunikaci: zrcadlová komunikace dokáže podpořit dítě při vytváření vazeb a porozumění.
– Dětská komunikace přes hraní: hraní využívá různé metody, které pomáhají dítěti rozvíjet své schopnosti.
– Učení se komunikovat: můžeme dětem pomoci poskytnutím jednoduchých návodů, jak se sdělovat, tedy například „pokud budeš chtít, ať tě vezmeme, řekni – mamko, tatínku, beru!“
Komunikace s okolím
Dítě se učí komunikovat od svých rodičů, ale také od svého okolí – sourozenců, kamarádů a dalších osob. Je důležité, abychom tuto komunikaci podporovali:
– Naučit dítě sdílet: Učte své dítě dělit se s jinými lidmi – hračkami, jídlem, úsměvem atd.
– Umožnit dětem hrát si s jinými dětmi: Dávejte dětem možnost setkat se s jinými dětmi. Obvykle, když vidí jiné děti, budou spolupracovat, navazovat kontakty a komunikovat.
– Povzbudit děti, aby se v určitých okamžicích pustily do řeči: Když si myslíte, že vaše dítě má co říci a neví, jakým způsobem, pomozte mu a povzbuzujte ho.
Závěr
Komunikace a interakce jsou klíčovými prvky sociálního života. V dětství dítě vytváří první vazby a vztahy, které následují celý život. Umožnění dítěti setkat se s jinými dětmi a poskytnutí jeho podpory a povzbuzení v komunikaci pomůže rozvíjet sociální schopnosti u vašeho dítěte.
Tip: Pojďte si přečíst další tipy na to, jak podpořit sociální interakce u vašeho dítěte.
Jak podpořit sociální interakce u ročního dítěte?
Základem je komunikace s okolím
Pro přirozený vývoj sociálních interakcí u ročního dítěte je důležité nabídnout mu možnosti interagovat s ostatními lidmi. Rodiče a blízcí lidé v jeho okolí by měli s dítětem mluvit, hrát si s ním, zpívat mu písničky a především mu věnovat svou pozornost.
Nabízejte dítěti v rámci jeho věkových možností hry, které zahrnují interakci s ostatními dětmi. Například hraní s míčem, dřevěnými kostkami nebo puzzle, při kterých je možné spolupracovat s ostatními.
Důležité je také být pozorný k signálům, které dítě vysílá a reagovat na ně. Pokud se dítě na někoho usměje, je dobré se s ním pousmát zpět. Pokud dítě ukazuje na věc, je dobré ji pojmenovat a popsat jí, aby dítě vidělo, že jeho signál byl zaznamenán a že s ním někdo komunikuje.
Co má umět roční dítě?
Motorické dovednosti
V této věkové kategorii by dítě mělo být schopné chodit s oporou, lézt po schodech, plížit, solitérově hrát s míčem a projevovat zájem o tleskání.
Jazykové dovednosti
Rodilý mluvčí by měl být schopen pronést první slova přibližně tuto dobou. Dítě by si mělo být schopné jisté názvy jednoduchých věcí, jako jsou „mama“, „táta“ a „pes“.
Sociální dovednosti
Roční dítě by mělo být schopné udržovat oční kontakt s lidmi, vysílat pozitivní signály interakce, jako usměv, a projevovat nezávislost snahou samostatně jíst, vypínat a oblékat.
Pro více informací o vývoji dítěte v této věkové kategorii, navštivte wikipedii.
Jak podpořit sociální interakce u ročního dítěte: základ komunikace s okolím
- Zajišťujte pravidelnou interakci s dítětem, když jste s ním sami.
- Přinášejte dítěti knihy a hračky, které podporují jeho sociální interakci s ostatními lidmi.
- Vytvářejte příležitosti k hře s jinými dětmi a dospělými.
- Uplatňujte pozitivní zpětnou vazbu na dítě a vysvětlujte mu, co dělá správně a špatně.
- Při komunikaci s dítětem používejte jasnou a jednoduchou řeč.
- Zajišťujte dítěti pocit bezpečí a jistoty prostřednictvím objetí, polibků a láskyplného dotyku.
- Podporujte dítě v projevu svých emocí a pocitů.
- Vyvarujte se nepřiměřeného kritizování dítěte a přehnaných očekávání.